tiistai 18. lokakuuta 2016

Hale´iwa / Turtle Beach / Waimea Bay

Aloha! Mulla oli ihan suuuuper ihana viikonloppu! Vuokrattiin auto lauantaiks ja sunnuntaiks ja lauantaina suunnattiin North Shorelle. Waikiki on siis Oahun (tän saaren) eteläpuolella ja North Shore on siis nimensä mukaan saaren pohjoisosa ja yks maailman kuuluisimmista surffimestoista, koska aallot tuolla puolella on ihan valtavat. 

Ekana ajettiin Hale´iwaan, joka on pieni ja tunnettu kylä North Shorella. Kierreltiin vähän kauppoja ja otettiin acai bowlit Halei´wa Bowlsista, joka oli ihan maineensa arvonen. Oli muuten ihan pettymys mulle, kun oletin että Havaijilla ois joka nurkalla tollasia super hyviä acai bowl-mestoja, joka osottautukin vääräks luuloks, plus ne ainoot mitkä on ihan hyviä on semi kalliita (niinkun oikeestaan melkeenpä kaikki Havaijilla haha). No mut kuitenkin jos täältä Oahulta haluaa hyviä acai bowleja, niin tuolta löytyy varmasti! 


Aluks meiän oli siis tarkotus vaan pysähtyä Hale´iwassa hakemassa ruokaa, mutta toi oli niin älyttömän ihana paikka, että pyörittiinki varmaan lähemmäs pari tuntia tuolla. Saatiin myös sellaset kupongit kun astuttiin ulos yhestä kaupasta, joilla saatiin kaikki ilmaseks shaved icet! (Oon pidempääkin jo miettinyt, että mikä toi on suomeks ja koitin nyt googlata, mutta en löytäny mitään eli mennään nyt tolla) Tuolla pikku kylässä ois menny helposti vielä reilusti lisääkin aikaa, muta haluttiin ehtiä vielä viettämään kunnon biitsipäivää eli hypättiin sit autoon ja lähettiin jatkamaan matkaa.


Matkalla Waimea Baylle pysähdyttiin vielä Turtle Beachillä tsekkaamassa jos bongattais kilppareita. Sinänsä vähän pettymys mulle, että se oli niin turisti juttu. Bongattiin kyllä ihan ylisöpö kilpparivanhus päikkäreillä rannalla, mutta siinä oli pieni seurantalaite ja sen päikkäripaikka oli aidattu punasella narulla jonka ympärillä seiso about 10 muuta turistia meiän lisäks. Olihan toi silti tosi siistin näkönen ja se oli ihan valtava, mutta ei toi ollut sama juttu kun pari viikkoa sit Electric Beachillä snorklatessa kun niitä näki oikeesti siellä ilman muita turisteja elelemässä omaa elämäänsä. Toisaalta perjaatteessahan toi päikkärikilpparikin kuitenkin eleli ihan normaalisti elämäänsä, eikä ne muut turistit nyt hirveesti siinä häirinnyt :D 

Muutenkin rantana toi Turtle Beach oli super nätti. Oikeestaan koko loppuosa siitä rannasta mukaanlukematta sitä kilpparin paikkaa oli ihan tyhjä. Aallot kuitenkin oli tuolla sen verran kovat, että ne tuli melkeen autotielle asti eli ehkei kuitenkaan paras arenottoranta ellei halua parin minuutin välein jahdata meren viemää laukkua tai kenkiä. Hetken kuitenkin ihmeteltiin sitä kilpparia ja sit jatkettiin matkaa Waimea Baylle, yhelle North Shoren normi turistirannoista. Herranjumala nää rannat on täällä niin uskomattomia. Tähän mennessä toi on mun ykkönen näistä rannoista millä oon ehtinyt käydä, vaikka melkeenpä kaikki onkin ihan kun jostain leffasta. 


Aina nuorempana varmaan paras asia kaikilta niiltä Kreikan, Thaimaan, Turkin, Egyptin yms. reissuilta oli ne päivät kun oli super isot aallot ja niihin pysty hyppiä silleen, että ne vei vähän mukanaan. Vaikka täällä Oahun eteläpuolella oon jo huomannut, että ne mun aikasemmat "super isot" aallot on ihan miniaaltoja, mutta nyt ekaa kertaa North Shorelle pääsyn jälkeen mun käsitys muuttu aika reilusti siitä, että mikä ees on aalto ja mikä ei. Toi Waimea Bay ei oo mikään suosittu surffiranta, vaikka kyllä niitäsurffareitakin siellä vähän oli mutta ei mitenkään paljoa. Mutta siis noi aallot oli about 2-3m, eli vielä ihan pieniä North Shoren aalloiksi. Kuitenkin en ees osaa kuvailla sitä miltä näyttää kun seisoo meressä vettä vyötäröön asti ja katot merelle ni siinä sun nenän edessä tulee 3 metriä korkea aalto. Oon vieläkin ihan kikseissä kun toi oli niiiin hauskaa! Pari kertaa hukkasin meleen biksut ja kerran paiskauduin vähän kovempaa pohjaan silleen, että selkä on vieläkin vähän kipeä, mutta siis ton jälkeen jotkut vuoristoradat on ihan hiton tylsiä. Hahah ootan ihan innolla, että nään kun ne, kun otin Idan GoProlla videoa melkeen koko ajan meistä siellä aaltojen vietävinä. En usko, että ollaan niissä ihan niin hyvännäkösiä, että viittin niitä tänne laittaa :D


Jossain vaiheessa lähettiin ajelemaan sit hakemaan ruokaa tuolta myös maineensa arvosilta Shark´s Cove Foodtruckeilta ja kattomaan auringonlaskua siihen Shark´s Coven (Super suosittu tollanen snorklauspaikka, tollanen luonnonallas) viereen. Tuolla snorklailu on myös korkeella mulla bucket listalla. 

Sunnuntain roadtripistä West Shorelle kirjottelen vähän myöhemmin. Oon ihan puhki jo kun kello on täällä jo 22.20, oon ihan yöeläin hahah. Mä ja Jimmy, yks ruotsalainen meiän koulusta tehtiin tänään Waikiki Cheeseburger Challenge, joka oli maailman paskin idea. Ja mun idea vielä tottakai. Oon ihan älyttömän hyvä syömään ja olin ihan 100% varma, että tottakai pystyn siihen. Meillä oli vielä hirveet kannatusjoukot yleisönä, mutta siis en oo ikinä tiennyt, että syöminen voi olla noin hirveetä enkä siis pystynyt syömään tota läheskään kokonaan. Jimmy kuitenkin sai syötyä koko annoksen ja aikaakin jäi vielä melkeen 10 sekunttia. Ne tarjoilijat sano, että se oli eka jonka ne on ikinä nähny tehneen ton, eli ehkä se ei oo niin paha juttu, että joku 17 v tyttö ei nyt pystyny hahah. Oon vieläkin ihan tuskissani tosta ja ootan vaan aamua jo, että helpottais :D 

Varattiin myös just lennot Mauille (Yks toinen Hvaijin saari, joka on toiseks suosituin turistikohde tän Oahun jälkeen. Melkeen kaikki kuitenkin sanoo, että se on vielä paljon kauniimpi saari kun tää ja mun mittakaavassa tää on jo ihan paratiisi eli en malta oottaa viikonloppua!!) perjantaista maanantaihin! Jee oon ihan älyttömän innoissani. Meitä lähtee nyt ainakin mä + ainakin 6 meiän koululaista, mutta ehkä vielä muutama lisää.  Mutta hyvää yötä täältä ja ihanaa päivää Suomeen! <3



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti