maanantai 24. lokakuuta 2016

Maui

Heei! Eka reissu muille saarille nyt takana. Pari meiän kamua kysy viime viikolla, että haluttasko minä, Iida ja Eli lähteä Mauille niitten ja muutaman niiden kaverin kanssa. Meillä oli kaikilla aikeissa käydä siellä jossain vaiheessa, joten ajateltiin että tottakai! En oikeestaan voi muuta kun nauraa tolle koko reissulle, joka oli yks iso farssi :D

Meiän lennot oli siis Honolulusta Kahuluihin, Mauille perjantaina kello 6.15 ja lento takasin oli tälle aamulle (maanantai) seiskalta Kahuluista Honoluluun. Laitettiin ilosina Elin kanssa herätys perjantaina kello 4.15 ja siinä aamupalan jälkeen varttia vaille viideltä lähettiin bussilla lentokentälle, kun asutaan ihan lähellä sitä. Lentokentällä oltiin about 10 yli viisi ja sit lähettiin suunnistamaan. Ajateltiin, että ehkä on helpointa että kysytään suoraan joltakin ja vanhempi pariskunta sanokin menevänsä itsekkin samaan suuntaan joten lähettiin seuraamaan niitä. Hups, se olikin väärä paikka ja ihan toisella puolella lentokenttää! Lähettiin sit juoksemaan toiselle puolelle täysiä, mutta myöhästyttiin check inistä 2 minuuttia. Vaihdettiin sit lennot 10.50 lähteviksi ja lähettiin kotiin nukkumaan pariks tunniks. Onneks jouduttiin maksamaan vaan 25$ uusista lennoista, vaikka sekin tuntuu nyt tosi isolta rahalta, kun täällä joutuu elämään tosi säästellen.

Ennen puoltapäivää päästiin Mauille saakka ja lähettiin hakemaan autoa, jota kukaan ei ollutkaan varannut vaikka niin oli sovittu. Jouduttiin sit ottamaan eri auto ja maksamaan melkeen kolminkertanen hinta meiän minivanista, mutta päästiin ainakin liikkeelle.

Suunnitelmana perjantaille meillä oli ajaa Hana Highwaytä lännestä itään ja katella ja pysähdellä, kun vastaan tulee jotain siistiä. Toi Hana Highway on yks Mauin "must see" jutuista. Se kulkee saaren pohjoispuolella melkeen melkeen päästä päähän rantaviivaa pitkin ja mutkittelee vuoristossa ja kaikkialla ympärillä on ihan mielettömät maisemat. Kuitenkin meille sattu ihan jäätävän huonot ilmat, eikä hirveesti kiinnostanut pysähdellä ja lähteä autosta hetkekskään kun vettä tuli kun saavista ilman taukoa.

Reitin alkuosassa on Paia niminen tollanen pieni kylä, aika samanlainen kun Oahun North Shorella Haleiwa. Pysähdyttiin siellä kiertelemässä super söpöjä kauppoja ja ostamassa välipalaa. Oon ihan rakastunut noihin värikkäisiin pikku kyliin täällä joissa on muutamia ihania kahviloita ja ravintoloita, sisustus- ja vaatekauppoja (ihan ylihintasia toisaalta) ja surffikauppoja.Kerran myös myöhemmin tuli pikku tauko sateesta niin pysähdyttiin maailman ihanimmalle hedelmäkojulle yhen lookoutin viereen. Otettiin smoothiet siitä ja mentiin kattomaan maisemaa, mutta sit sade taas jatku ja juostiin autoon jatkamaan matkaa.

Sateesta huolimatta maisemat oli kuitenkin ihan super siistit. Ei kuitenkaan viittitty ajaa Hanaan, eli sinne ihan länteen asti koska sieltä ei oo muuta tietä takas. Ajateltiin, ettei se koko ajan mutkitteleva vuoristotie ois niin kiva ajaa takas hirveessä kaatosateessa ja ihan pilkkopimeessä. Vähän puolenvälin jälkeen käännyttiin takasin. Ajeltiin  takasin Mauin länsiosaan, jonka auringonlaskuja on kehuttu ihan maailman parhaimmiksi. Rannalle ehittiin kuitenkin vasta pari minuuttia auringonlaskun jälkeen, mutta sade ainakin oli jo loppunut ja maisema oli vielä ihana. Waikikin auringonlaskut ja se mitä Oahun North Shorella oon nähnyt on kuitenkin siistimmät...

Hengailtiin siellä siihen asti, kun oli ihan pimeetä ja heitettiin sit meiän kamut niitten hotellille. Seuraavaks mulla, Elillä ja Iidalla oli edessä operaatio camping. Leiriydyttiin rannalle ja idea on musta edelleen hyvä, mutta meiän tuurilla kuitenkin sato vähänväliin, joten melkeenpä puolet yöstä meni minivanissä sateen suojassa. Hetkeen en oo kuitenkaan nauranut niin paljoon kun tona yönä vaikka se campingyritys olikin aika farssi.

Oltiin sit myös pläänätty, että toinen "must see" juttu, mitä tehään on auringonnousun kattominen Haleakala-ulivuorella. Meiän kamujen oli myös pitänyt varata hotelli toks yöks sen läheltä, mutta olikin sit ottanut toiselta puolelta saarta, jonka takia lähettiin pirteinä ton meiän campingyön jäljiltä ajelemaan kohti Haleakalaa klo. 4.30.

Onneks kuitenkin autossa oli aikaa nukkua, koska tonnekkin oli tosi mutkitteleva tie, joka kesti ikuisuuden. Vuoren puolessa välissä huomattiin, että sää ei lauantainakaan ollut mitä parhain ja jokapuolella näky pelkästään harmaata ja sadetta tuli ihan vaakatasossa. En oikeen tiiä, että oltiinko auringonnousun aikaan siellä vai ei, muttei sillä oikeestaan oo hirveesti väliä kun näkyvyys oli about 2 metriä. Tuntu myös, että oisin tullut takas Suomeen. Lämpötila oli +6 astetta ja hirvee viima ja sade sai sen tuntumaan -6:lta. Hvaijilla kun ollaan, niin mulla oli mukana vaan shortsit, flipflopit ja toppi joten siinä minuutissa jonka yritin siellä ulkona nähä jotain ehin jäätyä jo ihan syväjäähän. (Just nyt pari minuuttia sitten tässä koulun aulassa juttelin yhen kaverin kanssa, jotka oli siellä viikko sitten. Se näytti kuvia mitä oli ottanut tuolta ja ärsyttää nyt vielä ihan pikkusen enemmän, koska niissä kuvissa se auringonnousu näytti oikeesti ihan älyttömän kauniilta. Sieltä myös pitäs näkyä hienosti koko Mauin vuoristo, joka myös näytti aika siistiltä noissa kuvissa... Ite en ees viittinyt ottaa kameraa autosta, kun kuvissa ei ois näkynyt muuta kun pelkkää harmaata.)

Ainakin noille pörrösukille, jotka pakkasin campingiä varten tuli käyttöä, kun jalat oli jäässä vielä pari tuntia ton ihanan auringonnousun jälkeenkin.

Nukahdin autoon melkeen heti, kun pääsin sisään joten en tiiä, että kuka keksi meiän päivän pläänin, mutta lauantaina ohjelmassa oli Hana Highway! Heräsin autosta siinä vaiheessa, kun oltiin jo tolla hiton pitkällä motarilla kohti Hana-kylää. Lauantaina ilma oli vähän parempi ja sellasia 5 minuutin taukoja sateesta oli aika useinkin, joten olihan noita maisemia ihan kiva nähdä kun välillä taivaallakin näky sinistä. Ite oisin kuitenkin ehkä äänestänyt, että tossa viikonloppuna ois tehty muutakin kun ajettu toi 2 h kestävä motari neljä kertaa.

Hanassa oltiin kuitenkin jo ennen kymmentä aamulla (kun aika aikasin lähettiin liikkeelle) ja käytiin tsekkaamassa Black Sand Beach. Se oli ihan siisti. Sieltä kattomaan Red Sand Beachiä, joka oli ihan sairaan siisti! Tai ei se hiekka nyt mikään ihme ollut, normaali hiekkaranta on musta kivempi, mutta toi paikka ja noi maisemat oli ihanat. Kun päästiin sinne niin sadekkin loppu ja aurinko alko paistamaan. Vaihettiin nopeesti biksut päälle ja rannalle ottamaan area. Ehittiin just puhua, että ihanaa vihdoinki jotain hyvää tässäkin reissussa. Iida ehti just kattomaan, että oltiin oltu rannalla 7 minuuttia, kun hirvee sade taas alko. Kerättiin nopeesti kaikki kamat ja juostiin autolle. Nimettiin noi ihanat minuutit "Seven minutes in Heaven":ksi.

Osa meistä alko olemaan tosi kypsiä jo tohon viikonloppuun. Yks aika iso miinus oli myös se, että meiän porukassa oli yks tyttö, joka oli tosi eri aaltopituudella mun ja muutaman muun kanssa aikalailla oikeestaan kaikessa. Se alko olemaan myös vähän raskasta, kun vietettiin kaikki aika siinä samassa autossa, kun sateella paljon muutakaan voinut. Siinä autossa joku meistä heitti, ettei toivo mitään niin paljon kun että ois kotona. Mä, Iida ja Eli keksittiin sillä hetkellä siirtää meiän lennot takasin Honoluluun niin nopeesti kun mahollista. Kuitenkaan tolla Hana Highwayllä, jolla taas oltiin ei ollut verkkoa, joten ajettiin koko ihana tie taas kerran toiseen päähän eli sinne Mauin länsiosaan.

Pysähdyttiin taas Paiaan, kun siellä verkko alko taas toimimaan. Syötiin super hyvässä intialaisessa ravintolassa ja soitettiin sen jälkeen meiän lentoyhtiöön. Lauantai-illan lennoilla ei ollut enää tilaa, joten otettii lennot sunnuntai aamu kuudeks.

Loppu ilta hengailtiin meiän kavereitten hotellihuoneessa ja päätettiin suosiolla jättää toi sateessa campingi ja kokeilla myöhemmin paremmalla onnella eli jäätiin nukkumaan sit sinne. Seuraavana aamuna taas herätys klo. 4.30 ja lentokentälle. Nyt saa kyllä ihan hetkeks riittää noi ennen viittä aamulla herätykset :D  Kotona oltiin jo ennen kasia aamulla ja mentiin suoraan molemmat Elin kanssa nukkumaan.

Muutaman tunnin aamupäikkäreitten jälkeen istuttiin ruokapöydässä syömässä meiän hostmomin ihanaa ruokaa molemmat niin helpottuneita siitä, että oltiin vihdoinkin kotona. Oahulla paisto aurinko kirkkaalta taivaalta ja about +30 astetta lämmintä eli suunnattiin rannalle nukkumaan Ala Moana Beachille. Vinkkinä muuten, jos joku täällä joskus matkustaa ja majoittuu Honolulussa, että Waikikille sen länsipuolella oleva Ala Moana Beach ihan Ala Moanan ostoskeskuksen vieressä on aika kova vaihtoehto. Toi on tosi kiva ja pitkä ranta ja tosi vähän turisteja. Melkeen kaikki on paikallisia, eli arkisin se on melkeenpä tyhjillään aina. Toinen tosi hyvä vaihtoehto on myös pikku rannanpätkä Waikikin itäpuolella Waikiki Aquariumin ja War Monumentin takana oleva Kaimana Beach! About 5 tuntia meni hienosti siinä Waikikin auringossa papayoita syödessä. Vähän viiden jälkeen mentiin salille ja sieltä onnellisena kotiin syömään vähän lisää ja nukkumaan omaan sänkyyn.

Mutta ei voi mitään, kaikki ei aina mene ihan putkeen ja vaikka noi kaks päivää olikin koko ajan pää räjähtää niin ei tolle voi muuta kun nauraa. Ois kiva vaan nauraa jollekkin mihin ei ois upottanut ihan niin reilusti rahaa kun noihin lentoihin ja autoon. Ens kerralla kuitenkin kun lähetään seikkailemaan muille saarille täällä niin tiedetään vähän, että säätäkin voi vähän tsekata etukäteen. Se ei aina vaan tule täällä mieleen, kun vähintään 90% ajasta ilma on ihan täydellinen. Ja vaikka yleisesti ottaen tykkään aina kaikista ja tuun super hyvin toimeen kaikkien kanssa, mutta poikkeuksiakin löytyy eli ens kerralla ehkä ois hyvä tietää edes vähän, että keitten kanssa on tarkotuksena viettää 4 päivää samassa autossa.