sunnuntai 2. lokakuuta 2016

The Aloha State

Aloha! Kaks ekaa viikkoa takana Havaijielämää ja rakastan tätä paikkaa nyt jo niin paljon. En ees tiiä, että mistä alottaisin kertomisen. Sää on koko ajan täydellinen. Päivisin about 30 astetta ja öisin 24. Päivisin täällä tulee aika usein sellasii muutaman minuutin sadekuuroja, joka on aina aika hämmentävää kun taivaalla ei kuitenkaan näy pilviä.  Noi kuurot on oikeestaan yleensä vaan tosi hyvä juttu, koska se on sellasta tihkusadetta ni vähän virkistää. Tosta syystä myös sateenkaaria näkee täällä melkeempä joka päivä.

Mun koulu on Waikilla, eli ihan keskustassa ja asun Kalihissa, vähän alle 10 km keskustasta. Kuljetaan täällä oikeastaan kaikkialle bussilla. Mun bussimatka kestää kouluun suunnillen 30 minuuttia eli ei ollenkaan paha. Bussit on täällä tosi siistejä ja Google maps toimii niinkun reittioppaana ja se on ihan älyttömän hyvä. Kaks aika isoa miinusta kuitenkin noista busseista on kuitenkin. Toinen on se, että niissä on ilmastoinnit aina ihan älyttömän kovalla ja kun rannalta suoraan +30 asteesta astuu sisään bussiin shortseissa ja topissa niin voi varautua aina aika pahaan syväjäätymiseen. Toinen miinus on se, että noi aikataulut on aika rentoja täällä. Bussi saattaa helposti olla vaikka 20 minuuttia myöhässä, mutta sillon tällön taas muutaman minuutin ajoissa jonka takia noilla bussipysäkeillä joutuu usein venailemaan aika kauan. Yks päivä myös mentiin kouluun samalla bussilla, kun melkeen aina mut sen päätepysäkki sattukin olemaan puolessa välissä meiän koulumatkaa. Kaikkeen tollaseen siis pitää varautua täällä ja lähteä kotoota aina aika aikasin.


Yleinen käsitys siitä, että Jenkit on tosi sosiaalisia ja tykkää smalltalkata pätee täälläkin, mutta aika paljon vahvempana. Tää ero ihmisissä täällä verrattuna Suomeen on ihan käsittämätön. Kaikki vastaantulijat moikkailee, busseissa ja hisseissa yms. jos oon kavereiden kanssa niin joku tuntematon aina alkaa heti juttelemaan, että mistä ollaan. Mun kanssa samassa host-perheessä asuu myös ruotsalainen Elinor (joka on super kiva) ja sillä on aika reilusti tatskoja ja niistä myös kaikki ohikulkijat alkaa juttelemaan about 10 kertaa päivässä. Joku muutamakymppinen nainen samasta naapurustosta pysähty eilen kun oltiin kävelemässä ohi ja oli ihan innoissaan siitä, että ollaan rusketuttu tosi paljon. Yks päivä kävelin Waikiki beachilta koululle ja joku poika alko juttelemaan ja kerto koko elämäntarinansa ja repäs palmusta lehden ja vääns siitä ruusun. Viime viikonloppuna oltiin menossa hikingille Elinorin kanssa ja eksyttiin vähän (ollaan molemmat huonoja karttojen kanssa eli toi ei ollut ainoo kerta haha). Joku nainen ajo kahen lapsensa kanssa meiän ohi ja pysähty ja kysy, että ollaanko menossa hikingille kun oltiin lenkkareissa ja urheiluliiveissä. Se alko nauraa, kun sanottiin että ollaan ja kysy vaan että tiietäänkö kuinka pitkä matka sinne on ja saatiin siltä kyyti perille. Oltiin myös bileissä viime lauantaina Iidan kanssa, joissa melkeen kaikki oli täältä yliopistosta ja kaikki oli ihan innoissaan siitä, että ollaan Suomesta ja tuli juttelemaan. Tää lista nyt kahelta viikolta jatkuis loputtomiin, mutta kaikki varmaan sai kiinni siitä että tää alohameininki on ihan mieletön täällä. 

Tää kaks viikkoa on samalla mennyt ihan älyttömän nopeesti ja samalla tuntuu, että oisin asunut täällä suunnilleen koko elämäni (paitsi suunnistustaidoilta). Oon tässä kahessa viikossa ehtinyt tehä niin paljon. Oon ehtinyt ruskettua jo aika paljon, ollut kahella surffitunnilla ja toka meni jo tosi hyvin(!!), hankin salikortin ja siellä oon ehtinyt myös käydä reilusti, oon juossut melkeen joka aamu about 10 km rantalenkkejä, vähän shoppaillut, muutaman kerran oon ollut juhlimassakin, ekana viikonloppuna collagebileet ja keskiviikkona yllätyssynttärit Iidalle ja torstaina oltiin juhlimassa Waikikin yössä meiän koululaisten kanssa, viime viikonloppuna oltiin ekalla hikingilla ja tänään Oahun länsiosassa Electric beachillä snorklaamassa ja nähtiin kilppareitakin!! Tossa nyt taitaa yksinkertaisuudessaan olla mun parin viikon sisältö. Oon niin älyttömän onnellinen, että oikeesti oon täällä. En vieläkään ihan tajuu, että mun elämä on oikeesti tällasta seuraavat 5 kuukautta. 

Lähipäivinä tulee kuvia ainakin tolta Waimano falls-hikingilta ja tän päivän kilpparisnorklailuilta! Yhellä meiän kaverilla oli tosi hyvä kamera ja vedenkestävä kuori ja se lupas lähettää niitä kuvia täs lähipäivinä. En vaan ihan luota, että näytettiin niin hyviltä ne maskit naamassa :D Nyt mä alan kuitenkin meneen nyt nukkumaan, mutta ihanaa päivää Suomeen! <3

-Juli






Ei kommentteja:

Lähetä kommentti